-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چند بار براي خواستگاري استخاره كرده ام , اما هميشه نتيجه عكس گرفته ام . در مورد عبادات هم دچار وسواس و آزار شده ام و عبادات برايم نوعي زحمت شده است لطفاً بگوييد چه بايد بكنيم ؟

به نظر ما آنچه نوشته ايد, مشكل بزرگي نيست كه اين مقدار شما را نگران كرده است . آن مقدار مشكل هم كه نامه برده ايد, از خودتان مشكل گرفته و ريشه در افكار و اعمال خود شما دارد به طور مثال در باب استخاره اين شما هستيد كه كارها را بر خودتان سخت كرده و بدن دليل استخاره كرده ايد. قرآن كه كتاب پيشگويي از قضا وقدر آينده نيست كه د رهر مشكلي به آن مراجعه كنيم و خوب و بد اعمال آينده را با آن بسنجيم : متأسفانه بسياري ازما به واسطهء ترس مان از زندگي يا انجام كارهايمان , دائما متوسل به استخاره مي گرديم و بعد, وقتي كارها خوب شد,در قرآن و استخاره شك مي كنيم ! در صورتي كه قرآن كتاب استخاره نيست . ما نمي توانيم به استخارج جز در حدرفع تحير و سرگرداني معتقد باشيم . در قدم اول بايد عقل مان را به كار مي انداختيم و با مشاوره با اهل فن راه را از چاه مي شناختيم . البته بايد گفت استخاره او نيكويي است , ولي شرايط و مقتضيات خاص خود را دارد و در مواقع خاص به كار مي آيد كه اكنون مجال پرداختن به آن نيست . آنچه كه ما بايد بر آن تكيه كنيم , عقل و تدبير و مشورت با عقلااست .

در مورد ازدواج , بايد بگوييم تحقيق و بررسي و گفت گو و نيز داشتن انگيزه و هدف درست در زندگي , بسياري از مسايل را حل مي كند از سويي سنجيدن اوضاع شخصي نيز مهم است كه نبايد از آن به سادگي گذشت . مسلم است كه تفاوت هاي فرهنگي , اجتماعي , اقتصادي , تحصيلي , عقيدتي و... همگي در ازدواج سهم به سزايي دارند و نقش حساس را ايفا مي نمايند. سنجيدن تفاوت ها و لحاظ مشتركات خانوادگي در انتخاب همسري ايده آل مي تواند مؤثرواقع شود. بنابراين , قبل از اين كه گناه را به گردن ديگران بياندازيد و ادبار زمان را به شكوي انشنييد, در مورد وضع خود خوب فكر كنيد و با توكل و صبر و اميد, كار خود را پيش بريد.

مسألهء دومي كه از آن صحبت كرده ايد, به نوعي وسواس بي جا و بيهوده در امور عبادي باز مي گردد كه نه تنهاممدوح و پسنديده نيست , بلكه مذموم و مكروه است .

از استرس شديد در هنگام نيت و تمركز سخن گفته ايد. مگر نيت چيست , غير از اين كه انسان پيش از عمل و درحين عمل بداند چه مي كند و براي كه مي كند؟ اين كه وسواس و استرس ندارد نيت در نماز و اين است كه بدانيدداريد نماز مي خوانيد و وضو مي گيريد. به اين معنا كه اگر كسي از شما پرسيد, احتياج به فكر كردن نداشته باشيد ومثلاً نگوييد: دارم ورزش مي كنم يا دست و صورت مي شويم !

در اداي حروف از مخرج هم بايد توجه كنيد كه لازم نيست حتماً از روي قواعد تجويد باشد. كافي است همين قدر بدانيد كه منظورتان از ادالي يا از نيست . اصل بر اين است كه نماز بخوانيد و نماز كه مسابقه قرائت قرآن نيست كه به خاطر نداشتن تجديد مقام نياوريد. با خدا راحت باشيد وبيهوده تكليف خودتان را سنگين تر از آن چه خداوند فرسوده نكنيد.

در مورد غسل بايد بدانيد كار شما از وسواس به اسراف مي انجامد كه حرام است . مطمئن باشيد آب راه خودش راپيدا مي كند و به محض اينكه به جايي برسد پخش مي شودبنابراين در غسل كردن يقين داشته باشيد كه به همه جا آب مي رسد و حتي سر سوزني باقي نمي ماند. برادر عزيز و گرامي ! شما با ايجاد يك سلسله استرس ها و فشارهاي روحي براي خودتان , زندگي را به خود سخت كرده ايد. تصميم بگيريد و از اين راه بي حاصل باز گرديد راهي كه جزتضييع اوقات شريف عمر ثمرهء ديگري ندارد. به خدا توكل كنيد و نجات از اين ورطه را از او بخواهيد و مطمئن باشيداو چاره سازد ارحم الراحمين است , منتظر نامه هاي بعدي شما هستيم .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.